Erik Sati i (poreklo?) Gimnopedija

”Debisi je orkestrovao i dirigovao prvom i trećom Gimnopedijom. Nije ni čudo što je ostavio po strani drugi deo.  Interes za dva ekstremna dela  počiva u izrazitom korišćenju postupka ”prividno osnovnog tona” i u sistematičnom udaljavanju od tonskog osećaja uspostavljenog melodijom, kroz pratnju ”Sporo i bolno, sporo i tužno, sporo i svečano’‘, obeležio je Sati u zaglavlju ovih komada. Međutim, melodijski crtež je toliko nežan i drhtav da bi uopšte i mogao da izazove tako jasna osećanja. Njihov ugođaj je više istančan, a šarm neodređen.

Uostalom, nije li sam njihov naslov namerno enigmatičan, preveden od grčke reči gymnoi paides, što znači ‘gola deca” ? Sećanje na Salambina gola stopala koja je Flober opisao ( Sati je komponovao Gimnopedije ubrzo nakon što je pročitao ovaj roman) ? Prikrivena aluzija na prefinjeno doba erotične grčke poezije ?

1914. godine Sati komponuje drugi Valcer drage odvratnosti u stilu Gimnopedija. Na natpisu citira sledeći Ciceronov tekst: ”Naši stari običaji zabranjivali su mladiću u pubertetu da se pokaže nag u kupaonici, tako se sramežljivost ukorenila duboko u ljudskoj svesti.” ”

Odlomak iz knjige:

An Rej, Sati (Anne Rey, Satie)

Izdavač: Kiša, 2007

Prevela Vanja Manić

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s