Jednost u dva ispoljenja

”Pred Tvorcem je najmuževniji muškarac žena. Pred materijom, pokornom, prijanjajućom materijom, nejženstvenija žena je muškarac.”

(Mihail Epštajn)

Šiva reprezentuje nemanifestovano; Šakti manifestaciju; Šiva je bezobličan; Šakti bezobličnom daruje formu, oblik i protok u manifestovanom. Šiva je čista svest kojoj Šakti pruža energiju – oba principa ne odnose se samo na misao o indijskim božanstvima, na apstraktne koncepte Platona ili mističke tekstove gnostika i mudraca, ona se projektuju unutar svakoga i kao sve.
Moć Šakti – moć manifestacije – neodvojiva je od onoga što se manifestuje, jedno je imanento drugom. Oba su krajnosti i ipostas Jednosti sa dva ispoljenja.
Šiva je svojstvo večno nepromenljivog i izvor promene, dok je Šakti ostvarenje i punota promene i pokreta. Iskustvo njihovog ujedinjenja jeste iskustvo nepromenljivog manifestovanog kontinuitetom promene – iskorenjivanje percepcije o dvojnom, pojedinačnom i suprotnom posredstvom potpunog i istinskog razumevanja delovanja oba principa.

Luna Jovanovic, camera obscura
fotografija: Luna Jovanovic

Sve viđeno, fizički opipljivo, mentalno ili osetno doživljeno pruža Šakti.
Šiva je začetnik i otac svega što postoji,  odeven prostorom koji mu daruje Šakti – samim univerzumom.

On je duh koji se materijalizuje, a ona oduhovljena materija. (Scientia Sacra, B. Hamvaš). Njihova delujuća odvojenost samo je iluzija (maja). Ženski princip je aspekat Stvoritelja, to je iskustvo prijema i imajućeg (R.M. Rilke). Ona je ta koja nosi i održava formu, oblik, ona je ovalni sud prijema u čiji se oblik uliva on, uobličen i pokretan, istovremeno ‘zarobljen i oslobođen’ istom. Oba, Šakti i Šiva, pretpostavljaju pojavnu i percipiranu raznovrsnost koja odjekuje bezbrojnim formama i fenomenima. Svest (Šiva) se izražava putem energije, u obilju prirode, u rastu i umnožavanju (prana), niti može drukčije no da se otelotvori posredstvom stvaralačke energije sa kojom je jedno. Tako je Puruša prastvarnost, nepodeljena, nepokretna suština. Prakriti je ukupnost i pokret svojstava, imena, oblika, bića – poteklih iz te suštine.

Ovi ‘principi’  spuštaju se na usnulu, velom maje obavijenu egzistenciju i u domenu intenziteta znanja i neznanja, viđenja i obamrlosti, daruju određene kvalitete, tranformišući prirodu muškarca i žene.

Žena kroz muškarca dobija usmjerenje ka unutrašnjem, jasnoću, snagu da izdrži i da se ne zadržava ili ne biva odvučena u stranu, a on od nje dobija i energiju, i podršku, i mekoću ispoljenja. Njena energija je njime usmjerena u određenom pravcu, omogućuje mu prihvatanje i predaju, omogućuje mu da nauči da tzv. slabost može biti strahovita snaga, da je voda uvijek snažnija od kamena, ali osnova je uvijek ista.  Kada svojim međusobnim djelovanjem mogu da kreiraju život, kreiraju manifestaciju u smijeru u kojem im priroda daje impuls. Žena mnogo prije prepozna Kvalitet muškarca čak i prije nego što on sam ima priliku da ga vidi kod sebe. Ona to jasno vidi i reflektuje ispred sebe. Tako da se dešava da Žena biva privučena Muškarcem iako on sam još ne vidi te kvalitete kojima teži u sebi. A njena “hipnotička” privučenost je ono što će u njoj manifestovati energiju promjene. (Bhaerava Kaala) 

Brojne forme i varijacije Šakti nestaju u pogledu Šive, a on je potom obnavlja u novom svetlu. Za evropske gnostičke spise bliske tantričkim, svest i energija čine totalitet koji funkcioniše delujući kroz sve. Tako je Sofija najviše ispoljenje ženskog, oličenje nebeske ljubavi. Punota i suština Sofije leže u preobražaju.

Stoga on više ne promatra svoju Dijanu kroz rupu i prozor, nego, srušivši odbrambene zidine, postaje jedino oko koje promatra svekoliki prizor. Na taj način, on ga celoga promišlja kao jedno, lišen raznolikosti čula – on više ne vidi razlike i brojeve… On vidi Amfitritu, izvor svih brojeva i svih vrsta, koja je monada, istinska bit svih bića.

 ( O Herojskim sonetima Đordana Bruna, Ioan Culianu, Eros i magija u renesansi )

Luna Jovanović

Yoga

samayatantra

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s